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L'association Leonardo/Olats est gouvernée par un Conseil d'Administration assorti d'un Conseil Scientifique.


Le Conseil d'Administration est composé de :


Le Conseil Scientifique est composé de :


Pour ses différents projets, Leonardo/Olats s'est en outre doté de comités scientifiques d'experts internationaux : le Groupe Frieda Ackerman pour le projet Pionniers & Précurseurs et le Comité de lecture pour les Etudes, ainsi que du Comité d'organisation et du Conseil scientifique pour Space and the Arts, le Comité scientifique pour Lovely Weather - Art & Climat. Les biographies des membres de ces comités sont disponibles ci-dessous. La composition de chaque comité est disponible dans la rubrique concernée.

Nom

Email

Site Web

Marc Battier

marc.battier'@'paris4.sorbonne.fr

 

Mark Beam

 

http://www.beaming.com

Paul Brown

paul'@'paul-brown.com

 

Annick Bureaud - OLATS

bureaud'@'altern.org

http://www.annickbureaud.net
http://nunc.com

Joel Chadabe

chadabe'@'aya.yale.edu

http://www.emf.org

Richard Clar

rclar'@'arttechnologies.com

http://www.arttechnologies.com

Anne Collins

ACol564504'@'aol.com

 

Steve Dietz

 

 

Nina Czegledy - ISEA

czegledy'@'interlog.com

 

Jean-Daniel Gardère

 

 

Marina Grzinic

 

 

Ramon Guardans

 

 

Garry L. Harwood

106377.1737'@'compuserve.com

 

Poe Johnson

 

 

Eduardo Kac

ekac'@'artic.edu

http://www.ekac.org

Sylvie Lacerte

sylvielacerte'@'videotron.ca

 

Jeanne Lambert-Cabrejo

 

 

Jean-Paul Longavesne

grip'@'cnam.fr

http://perso.ensad.fr/~longa/

Roger Malina - Leonardo/OLATS

rmalina'@'alum.mit.edu

 

Jacques Mandelbrojt

 

http://www.mandelbrojt.com

Ramuntcho Matta

rammatta'@'noos.fr

http://www.ramuntchomatta.com  

Christine Maxwell

 

 

Frieder Nake

nake'@'informatik.uni-bremen.de

http://www.informatik.uni-bremen.de/agis

Anne Nigten - V2

anne'@'v2.nl

http://www.v2.nl
http://www.v2.nl/V2_Lab/index.html

Louise Poissant - GRAM

poissant.louise'@'uqam.ca

http://www.comm.uqam.ca/~GRAM/Accueil.html

Andrea Polli

 

http://www.andreapolli.com

Eddie Shanken

giftwrap'@'acpub.duke.edu

http://www.duke.edu/~giftwrap

Yukiko Shikata

 

 

Kara Szathmary - IAAA

 

 

Nicola Triscott - Arts Catalyst, Londres

nicola'@'artscatalyst.org

http://www.artscatalyst.org

Doug Vackoch - SETI

vakoch'@'seti.org

 

Stephen Wilson

swilson'@'sfsu.edu

 

Arthur Woods

awoods'@'spaceart.net

http://www.spaceart.net

Annick Bureaud - OLATS

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Annick Bureaud est critique d'art et chercheure dans le domaine art, science, technologie. Elle vit et travaille à Paris, France. Elle est la directrice de Leonardo/Olats, le site de publication en ligne francophone associé à Leonardo/Isast. En tant que critique d'art, elle contribue régulièrement à Art Press. Elle a enseigné à l'Ecole d'art d'Aix-en-Provence et à l'Ecole Centrale Paris. Elle a été enseignante invitée à la School of the Art Institute Chicago/SAIC en 1999 et à l'Université du Québec à Montréal/UQAM en 2001.

En 2002, elle a co-édité le recueil de textes "Connexions : art, réseaux, media", publié par l'Ensba ; elle a co-organisé le colloque international "Artmedia VIII : de l'Esthétique de la communication au Net art" et elle a assuré l'édition en ligne des actes du colloque sur le site web de Leonardo/Olats.

En 2003, elle organise le colloque "Visibilité - Lisibilité de l'art spatial. Art et Gravité Zéro : l'expérience des vols paraboliques", projet en collaboration entre Leonardo/Olats et le festival international '@'rt Outsiders à Paris.

En 2004, elle publie "Les Basiques : l'art "multimédia", ouvrage d'introduction à l'art des nouveaux médias sur le site d'Olats.

Elle est la co-directrice de "SpaceartS", la base de données sur l'art spatial, projet commun de Leonardo/Olats et de la Ours Foundation (www.spacearts.info).

Site web: http://www.annickbureaud.net

Annick Bureaud is a new media art critic and researcher. She works and lives in Paris, France. She is the director of Leonardo/Olats, the French branch of Leonardo/Isast which is primarily doing online publishing (www.olats.org). As an art critic she writes regularly for the French contemporary art magazine Art Press. She taught at the Art School of Aix-en-Provence and at Ecole Centrale Paris (engineers school). She has been guest lecturer at the School of the Art Institute Chicago/SAIC in 1999 and at the University of Quebec in Montreal (UQAM) in 2001.

In 2002, she co-edited the book "Connexions : art, réseaux, media" published by the Press of Ensba ; she co-organized the International Symposium "Artmedia VIII: From the Aesthetics of Communication to Net art", in Paris and edited the online proceedings published by Leonardo/Olats. The article "Typologie des interfaces artistiques", has been published in the collective book Interfaces et sensorialité, edited by Louise Poissant, Sainte-Foy, Presses de l'Université du Québec, 2003.

In 2003, she organised the Symposium "Visibility - Legibility of Space Art. Art and Zero G.: the Experience of Parabolic Flight" within the '@'rts Outsider Festival in Paris.

In 2004, she published "Les Basiques : l'art "multimédia", an introductory book on new media arts, on the olats web site.

She is the co-editor of "SpaceartS, the space and the arts database", a joint project of Leonardo/Olats and the Ours Foundation (www.spacearts.info).

Web site : http://www.annickbureaud.net

Anne Collins

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Effectue un doctorat en histoire de l'art à l'Université du Texas à Austin où elle travaille avec Richard Shiff et Linda Henderson. Son travail porte sur "La relation de l'art à la science et à la technologie aux Etats-Unis après Spoutnik, 1957-1971". Ce projet s'inscrit dans la continuité de son exploration de l'impact de la technologie sur l'art contemporain qu'elle a commencé en 1994 avec son mémoire sur "La numérisation de la photographie et ses implications sur une nouvelle compréhension de l'art". Elle a écrit par ailleurs sur l'art de la fin du 19ème siècle à nos jours. Elle a également contribué pendant plusieurs années à un projet bibliographique sur la relation de l'art et de la littérature avec la science et la technologie, publié chaque année dans Configurations. Récemment, elle a obtenu une bourse pré-doctorale du Smithsonian et une bourse Guggenheim du National Air and Space Museum pour poursuivre ses recherches.
 

Doctoral candidate in art history at the University of Texas at Austin where she works with Richard Shiff and Linda Henderson. Her dissertation addresses: "The Relationship of Art to Science and Technology in the United States after Sputnik, 1957-1971." This project continues her exploration of technology's impact on contemporary art which began with her 1994 master's thesis on "The Digitization of Photography and its Implications for a New Understanding of Art." She has published on art of the later nineteenth-century to the present. She has also contributed for several years to a bibliography of materials that appears annually in Configurations concerning the relationship of art and literature with science and technology. Most recently, she received a Smithsonian Pre-Doctoral Fellowship and the Guggenheim Fellowship from the National Air and Space Museum to pursue her doctoral research.
 

Poe Johnson

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UTD ArtScilab Research Fellow
UTD Leonardo Initiatives coordinator of the Memoirs of Pioneers project
 

UTD ArtScilab Research Fellow
UTD Leonardo Initiatives coordinator of the Memoirs of Pioneers project
 

Eduardo Kac

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Eduardo Kac est un artiste et auteur qui travaille avec des médias électronique et photonique, y compris la téléprésence, la robotique et l'Internet. Il a participé à de nombreuses expositions aux Etats-Unis, en Europe et en Amérique du sud. Ses oeuvres sont dans les collections permanentes du Museum of Modern Art de New York, du Museum of Holography de Chicago et du Musée d'art moderne de Rio de Janeiro.
Il est membre du comité éditorial de Leonardo. En 1995, il a reçu le Prix d'Holographie de la Fondation Shearwater pour l'ensemble de son oeuvre avec ce medium et, en 1996, il a reçu une bourse de la mÍme Fondation pour écrire le premier livre sur la théorie esthétique de l'holographie (en cours). Son anthologie "New Media Poetry : Poetic Innovation and New Technologies" a été publiée dans un numéro spécial de Visible Language en 1996. Ses écrits sur l'art électronique, tout comme des articles sur ses créations, ont été publiés dans de nombreux ouvrages, journaux, revues et magazines dans le monde entier.
Il est professeur assistant en art et technologie à l'école de l'Art Institute de Chicago.
On peut retrouver ses travaux sur son site : http://www.ekac.org.
 

Eduardo Kac is an artist and writer who works with electronic and photonic media, including telepresence, robotics, and the Internet. His work has been exhibited widely in the United States, Europe, and South America.
Kac's works belong to the permanent collections of the Museum of Modern Art in New York, the Museum of Holography in Chicago, and the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro, Brazil, among others.
He is a member of the editorial board of the journal Leonardo, published by MIT Press.
In 1995 he received the prestigious Shearwater Foundation Holography Award for his body of work in the medium, and in 1996 he received a grant from the same Foundation to compile the first book on the aesthetic theory of holography (in progress).
His anthology "New Media Poetry: Poetic Innovation and New Technologies" was published in 1996 as a special issue of the journal Visible Language, of which he was a guest editor. Writings by Kac on electronic art as well as articles about his work have appeared in several books, newspapers, magazines, and journals in many countries.
He is an Assistant Professor of Art and Technology at the School of the Art Institute of Chicago.His work can be seen at : http://www.ekac.org.

Roger Malina

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Roger F. Malina est astronome et éditeur. Il est directeur du Laboratoire d'Astrophysique de Marseille et l'ancien directeur de l'Observatoire de la NASA EUVE à l'Université de Berkeley, Californie. Il est membre de l'Académie Internationale d'Astronautique et Secrétaire de la Commission VI "Activités Spatiales et Société". Roger Malina est Président du Conseil d'Administration de Leonardo/ISAST, San Francisco et directeur des publications Leonardo. Il est Président de l'association Leonardo, Paris. Il écrit sur l'art et la science et a un intérêt particulier pour les dimensions culturelles des activités spatiales.

Roger F Malina is an astronomer and editor. He is Director of the Laboratoire d'Astrophysique de Marseille and former Director of the NASA EUVE Observatory at the University of California, Berkeley. He is a member of the International Academy of Astronautics and Secretary of Commission VI on Space Activities and Society. Roger Malina serves as the Chairman of the Board of Leonardo/ISAST in San Francisco and as the Executive Editor of the Leonardo publications, he is President of the Association Leonardo in Paris. He writes on art and science and is particularly interested in the cultural dimensions of space activities.

Louise Poissant

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Louise Poissant, détient un doctorat en philosophie de l'Université de Montréal. Elle est professeur de théorie au département des arts de l'Université du Québec à Montréal depuis 1989. Elle dirige le Groupe de recherche en arts médiatiques (GRAM) depuis 1989. Elle est l'auteur de nombreux ouvrages et articles en esthétique et en particulier dans le domaine des arts et des arts médiatiques. Elle a dirigé la recherche et la publication d'un dictionnaire sur les arts et les technologies et supervisé l'implantation d'une version on line. Cette version dynamique augmentée par la communauté artistique devrait rejoindre l'ensemble de la communauté des artistes oeuvrant dans le domaine. La validation des contenus qui seront déposés dans ce site se fera sous l'égide du groupe Frieda Ackerman.
Louise Poissant a par ailleurs coscénarisé et coproduit (TV Ontario, TÉLUQ et le GRAM) une série de 13 émissions avec Derrick de Kerckhove sur les arts et les technologies. Cette série d'émissions a servi de base à un cours de formation à distance donné par TÉLUQ. Elle coréalise et coproduit avec le Musée d'art contemporain une série de portraits d'artistes à des fins documentaires.
Elle était présidente de ISEA 95 à Montréal.
Ses principales publications récentes :

Louise Poissant has a Ph.D. in philosophy from the University of Montreal. She is a teacher in theory at the Arts Department of the University of Quebec in Montreal since 1989. She is the Director of the Groupe de recherche en arts médiatiques / GRAM (Research group in Media Arts) since 1989. She wrote numerous books and articles about aesthetics and more particularly in the field of arts and media arts. She was the director of research and the editor of a dictionnary about arts and technologies and supervised its online implementation. This online version will be dynamic and allow the artistic community to contribute. The validation of new content/entries through the online forms will be done with the Frieda Ackerman Working Group.
Louise Poissant also co-wrote and co-produced (TV Ontario, TéLUQ and the GRAM) a serie of 13 TV broadcasts together with Derrick de Kerckhove on the theme of arts and technologies. This serie served as a basis for remote teaching sessions organized by TéLUQ. She co-writes and co-produces with the Musem of Contemporary Art a serie of documentaries about artists.
She was the President of ISEA 95 in Montreal.
Her most recent publications are :

Esthétique des arts médiatiques Tome 2 (sous la dir. de L. Poissant),
Ste-Foy, Presses de l'Université du Québec, 1995. 431 pages
Esthétique des arts médiatiques Tome 1 (sous la dir. de L. Poissant),
Ste-Foy, Presses de l'Université du Québec, 1995. 466 pages
Pragmatique esthétique. Montréal, HMH, 1994. 266 pages.

Avec le GRAM, elle travaille actuellement sur la rhétorique du multimédia. Son champ de recherche plus spécifique : les interfaces et leurs rapports avec le corps et la sensorialité.

With the GRAM, she currently works on the rethoric of multimedia. Her more specific field of research is : interfaces and their relations to the body and sensoriality.

Stephen Wilson

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Auteur, artiste et écrivain, Stephen Wilson vit et travaille à San Francisco. Il explore les implications culturelles des nouvelles technologies. Ses installations interactives ont été exposées dans des galeries dans le monde entier ainsi qu'à SIGGRAPH, CHI, NCGA, Ars Electronica et V2. Ses oeuvres appréhendent des sujets tels que : le World Wide Web et les télécommunications ; l'intelligence artificielles et la robotique ; l'hypermédia et la structure de l'information ; la voix de synthêse ; l'environnement sensible. Il a eu une Distinction dans la catégorie Art Interactif dans le cadre du Prix Ars Electronica et plusieurs Mentions.
Il est Directeur du programme d'art conceptuel et de l'information à l'Université de San Francisco. Il a été également développeur pour Apple, Articulate Systems et d'autres entreprises. Il a participé au projet du gouvernement américain pour la familiarisation des enseignants aux nouvelles technologies.
Il a publié de nombreux articles parmi lesquels : "The Aesthetics and Practice of Designing Interactive Events", "Interactive Art and Cultural Change", et "Noise on the Line : Emerging Issues in Telecommunications Art". Il a publié trois livres : Using Computers to Create Art (Prentice Hall, 1986), Multimedia Design with HyperCard (Prentice Hall, 1991), et World Wide Design Guide (Hayden, 1995), qui promeut une approche expérimentale et culturelle du web design. Il travaille actuellement sur un autre ouvrage, Information Arts pour MIT Press sur la relation de l'art à la science et la technologie.

Stephen Wilson is a San Francisco author, artist and professor who explores the cultural implications of new technologies. His interactive installations have been shown internationally in galleries and SIGGRAPH, CHI, NCGA, Ars Electronica, and V2 art shows. His computer mediated art works probe issues such as World Wide Web & telecommunications ; artificial intelligence and robotics ; hypermedia and the structure of information ; synthetic voice ; and environmental sensing. He won the Prize of Distinction in Ars Electronica's international competitions for interactive art and several honary mentions. He is Head of the Conceptual & Information Arts program at San Francisco State University. He has been a developer for Apple, Articulate Systems and other companies and principal investigator in US government projects to introduce new technologies to teachers.
He has published extensively including articles such as "The Aesthetics and Practice of Designing Interactive Events", "Interactive Art and Cultural Change", and "Noise on the Line : Emerging Issues in Telecommunications Art". He has published three books, Using Computers to Create Art (Prentice Hall, 1986), Multimedia Design with HyperCard (Prentice Hall, 1991), and World Wide Design Guide (Hayden, 1995), which promotes an experimental, culturally aware approach to Web design. He is currently working on a book called Information Arts for MIT Press on the relationship of art to science and technology

Marc Battier

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Compositeur né en France. Utilise l'informatique et les techniques électroacoustiques depuis trente ans. Dernier disque publié: Transparence, sur des audiopoèmes de Henri Chopin. En coproduction Maat et alga maghen, prépare la sortie d'un nouveau CD de ses musiques électroniques sur neuf tableaux de Matta, avec des poèmes de Zeno Bieanu (novembre 2003). Nouvelle oeuvre en collaboration avec l'artiste américain Richard Clar pour sa sculpture Collision II Orbital Debris Sculpture (Paris, 2003).

Recherche : histoire de la lutherie électronique et des technologies du son, machines sonores en littérature et poésie, étude du développement des musiques électroacoustiques et de l'art sonore.
Professeur à l'Université Paris Sorbonne (Paris IV) - musicologie et nouvelles technologies. Y dirige le groupe de recherche MINT (Musicologie, Informatique et Nouvelles Technologies) au sein de l'unité de recherche Observatoire Musical Français dirigé par Danièle Pistone.
Vice-président de Electronic Music Foundation. Président du comité scientifique de l'Observatoire LEONARDO des Arts et Technosciences (OLATS).

Publications : nombreux articles sur la musique électrocoustique et l'informatique musicale. Dernier ouvrage paru: avec Marcelo Wanderley, Trends in Gestural Control of Music, Ircam. livre électronique, 800 pages, 2000.
En cours: dans la série Genesis of Synthesis (Electronic Music Foundation), prévu début 2004: The Buchla Electronic Box, the San Francisco Electronic Music Center and the Mills Tape Center, livre électronique.
En collaboration avec l'UNESCO, programme DigiArts, ouvrage prévu pour l'automne 2003: Digital Creation with Audio and Music. A Guidebook for the Young Digital Creators.

Composer. Born in France. Has been composing computer music for over 30 years (live and tape). His latest CD, Nine pieces on works by Matta, with poems by Zeno Bieanu, will be released in the Fall of 2003. Space art: Collaborates with Richard Clar's Collision II Orbital Debris Sculpture which will be shown in Paris, Fall 2003.

Author: latest book, compiled with Marcelo Wanderley: Trends in Gestural Control of Music, Ircam, electronic book, 800 pages, 2000. Numerous articles on electronic and computer music. As Vice-President of Electronic Music Foundation, works on a series of electronic books, Genesis of Synthesis. First issue: The Buchla Electronic Box, the San Francisco Electronic Music Center and the Mills Tape Center.

Researcher: Ongoing research on history of electrical and electronic musical instruments, past of audio technology, interaction with other arts, use of audio in literature and poetry, development of electronic and computer music, analysis methods for electronic music.

Has been working with Leonardo and Leonardo Music Journal. Currently President of the International advisory board of Leonardo/Olats (Observatoire LEONARDO des Arts et Technosciences).

As Professor at the University of Paris Sorbonne, heads the MINT research group (Musicologie, Informatique et Nouvelles Technologies).

News
With Leigh Landy (DeMontfort University, UK), organises the conference 'Electroacoustic Musics. A century of innovation involving sound and technology. Resources, discourse, analytical resources.' First edition: IRCAM Resonances, Pompidou Center, Paris, October 15-17, 2003.

Joel Chadabe

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Joel Chadabe est un pionnier internationalement reconnu dans le domaine des systèmes de musique interactive. Depuis 1969, il a donné des concerts dans le monde entier en tant que composeur et instrumentiste avec le percussionniste Jan Williams et d'autres musiciens.

Il est inclut dans le Who's Who International des Musiciens et dans le Who's Who de la Musique Américaine. Son livre 'Electric Sound: The Past and Promise of Electronic Music', publié par Prentice Hall en novembre 1996, est le premier panorama complet de l'histoire de la musique électronique. Ses articles sur la musique électronique ont été publiés dans le Computer Music Journal, Contemporary Music Review, Electronic Musician, Perspectives of New Music, Electronic Music Review, Melos, Musique en Jeu et bien d'autres revues et magazines. Plusieurs de ses articles sont dans des anthologies publiés par MIT Press, Routlege et d'autres éditeurs.

Ses compositions musicales sont enregistrées sous les labels Deep Listening, CDCM, Centaur, Lovely Music, Opus One, CP2 et Folkways.

Il a reçu des prix et des bourses du National Endowment for the Arts, New York State Council on the Arts, Ford Foundation, Rockefeller Foundation, Fulbright Commission, SUNY Research Foundation, New York Foundation for the Arts ainsi que de nombreuses autres fondations.

Il a été président de Composers' Forum Inc à New York. Actuellement il est professeur à l'Université d'Albany et au Bennington College. Il est co-fondateur et président de Intelligent Music, une société de recherche et développemetn et fondateur et président de l'Electronic Music Foundation.

Joel Chadabe is an internationally recognized pioneer in the development of interactive music systems. As composer and performer, he has concertized worldwide with Jan Williams, percussionist, and other musicians since 1969.

He is listed in the International Who's Who of Musicians and the Who's Who in American Music. His book 'Electric Sound: The Past and Promise of Electronic Music', published by Prentice Hall in November 1996, is the first comprehensive overview of the history of electronic music. His articles on electronic music have appeared in Computer Music Journal, Contemporary Music Review, Electronic Musician, Perspectives of New Music, Electronic Music Review, Melos, Musique en Jeu, and many other journals and magazines, and several of his articles have been anthologized in books by MIT Press, Routledge, and other publishers. 

His music is recorded on Deep Listening, CDCM, Centaur, Lovely Music, Opus One, CP2, and Folkways labels.

He has received awards, fellowships, and grants from the National Endowment for the Arts, New York State Council on the Arts, Ford Foundation, Rockefeller Foundation, Fulbright Commission, SUNY Research Foundation, New York Foundation for the Arts, and other foundations.

He has been President and Chairman of Composers' Forum, Inc., in New York City. He is currently on the faculties of the University at Albany and Bennington College;  co-founder and President of Intelligent Music, a research and development company;  and founder and President of Electronic Music Foundation.

Edward A. Shanken

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Edward A. Shanken est historien d'art et théoricien des médias, spécialisé dans l'art expérimental du 20ème siècle. Il a assuré la publication de livre Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness by Roy Ascott (University of California Press, 2001). Ses publications récentes ou en cours incluent des articles sur l'histoire de l'art technologique, art et cybernétique, art télématique, art et vie artificielle, la création interactive. Il est membre du comité éditorial de Leonardo Digital Reviews, et participe au projet en ligne Pionniers et Précurseurs de Leonardo.

Shanken est diplômé de Yale (1990) et de Duke (1999). Il a été Fellow en administration artistique au National Endowment for the Arts en 1991, Fellow au Center for Teaching and Learning à Duke en 1995/96 et a reçu une vourse du Henry Luce/American Council of Learned Societies en 1998/99. Ses recherches actuelles portent sur l'art technologique aux Etats-Unis dans les années 60, avec comme axe la convergence de l'art expérimental, de la théorie structuraliste et des technologies de l'information dans l'exposition Software qui s'est tenue au Jewish Museum en 1970 et dont Jack Burnham fut le commissaire.

Pour plus d'information sur Edward Shanken : http://www.duke.edu/~giftwrap

Edward A. Shanken is an art historian and media theorist whose research focuses on 20th century experimental art. He is editor of Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness by Roy Ascott (University of California Press, 2001). Recent and forthcoming publications include articles on the history of art and technology, art and cybernetics, telematic art, artificial life and art, and interactive multimedia. He is a member of the editorial board of Leonardo Digital Reviews, and a participant in the Leonardo Pioneers and Pathbreakers of Electronic Art online project.

Shanken holds graduate degrees from Yale (1990) and Duke (1999). He was a Fellow in Arts Administration at the National Endowment for the Arts in 1991, a Fellow at the Center for Teaching and Learning at Duke in 1995-6, and received a Henry Luce/American Council of Learned Societies fellowship in 1998-99. His current research examines art and technology in the US in the 1960s, focusing on the convergence of experimental art, structuralist theory, and information technology in the Software exhibition curated by Jack Burnham at the Jewish Museum in 1970.

For more information on Edward Shanken, please go to http://www.duke.edu/~

Sylvie Lacerte

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Née à Montréal en 1955 Sylvie Lacerte obtient un diplôme d'études collégiales en Arts Plastiques du Collège de Saint-Laurent, à Montréal. Après quoi elle part pour Vancouver où elle travaille comme dessinatrice technique au Département d'Océanographie de la University of British Columbia.

À son retour à Montréal en 1977, elle entreprend un BFA en Scénographie et en Arts visuels à l'Université Concordia. Après l'obtention de son diplôme en 1980, elle travaille au Festival de Stratford en Ontario, au Centre National des Arts à Ottawa (chef peintre, 1982-1985), ainsi qu'au cinéma, à l'Opéra de Montréal et dans nombre de théâtres institutionnels et de la marge à Montréal et à Toronto.

En 1985, elle retourne aux études, à New York où elle obtient un M.A. de la New York University, en 1987, en Visual Arts Administration/Museum Studies. Son séjour dans la métropole américaine est ponctué de stages dans des lieux tels P.S.1, A Center for Contemporary Art, le Dance Theater Workshop et le New York City Department of Cultural Affairs.

Depuis son retour à Montréal en 1987, elle a occupé des postes de responsabilité au Conseil des arts de la Communauté urbaine de Montréal et au Conseil régional de développement de l'île de Montréal, en plus d'avoir travaillé à l'INRS - Urbanisation. En août 1997, elle se consacre entièrement à son travail artistique, ce qui la conduit à une exposition de groupe en 1998 et à une exposition personnelle de photomontages à l'automne 1999.

Depuis septembre 1999, Sylvie Lacerte est étudiante au Doctorat à l'Université du Québec à Montréal au programme Études et pratiques des arts. Son sujet d'études porte sur les Mécanismes de médiation de l'art contemporain. Elle est aussi assistante de recherche au GRAM (Groupe de recherche en arts médiatiques).

Born in Montreal in 1955, Sylvie Lacerte has a degree in Fine Arts from the College de Saint-Laurent, in Montreal. Then, she worked in Vancouver as a technical illustrator at the Oceanographic Department of the University of British Columbia.

Back to Montreal in 1977, she starts a BFA in Stage directoring and Fine Arts at the Concordia University. After graduation in 1980, she worked at the Stratford Festival in Ontario, at the National Center for the Arts in Ottawa (chief painter, 1982-1985), also for films, for the Montreal Opera, and also in numerous theatres in Montreal and Toronto.

In 1987, she obtained a MA from the New York University, in Visual Arts Administration/Museum Studies. During her stay in New York (1985-1987) she worked for P.S.1, A Center for Contemporary Art, the Dance Theater Workshop and the New York City Department of Cultural Affairs.

Back in Montreal in 1987, she worked for the Art Council of the Montreal Urban Community, the Regional Council for the Development of the Montreal Island and the INRS. In 1997, she devotes herself to her artwork and takes part in a group exhibition in 1998 and a personnal show in 1999.

Since September 1999, Sylvie Lacerte is a Ph.D student at the University of Quebec in Montreal in the Studies of arts programme. Her research is on the Mecanisms of communication of contemporary art. She is also research assistant at the GRAM (Research Group in Media Arts).

Frieder Nake

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Né le 16 décembre 1938 à Stuttgart

Depuis 1972 : Professeur à l'Université de Breme

1972 - 1984 : Languages de programmation et de dialogue (Département d'Ingénierie Electrique)

1984 - aujourd'hui : Traitement des données graphiques et systèmes interactifs (Département d'informatique)

1968 - 1969
Postdoctorat (NRC Canada) Université de Toronto, Département d'Informatique

14 février 1967
Doctorat en Mathématiques, Université de Stuttgart

Ses recherches et centres d'intérêts actuels portent sur l'infographie, l'hypermedia, l'art électronique, la conception de systèmes interactifs, l'informatique pour l'enseignement et la théorie de l'informatique et de l'information.

Il a réalisé ses premiers travaux en art informatique en décembre 1963 et est considéré comme un des premiers chercheurs à avoir exposé leurs oeuvres d'art informatique dans des galeries (novembre 1965). Il a participé à de nombreuses expositions (individuelles ou de groupes) entre 1966 et 1972. Après cette date, il n'a montré ses oeuvres qu'occasionnellement. Il donne des conférences sur ces thèmes artistiques et écrit sur ces sujets.

Il a publié de nombreux ouvrages et articles (principalement en Allemand), et a une très grande expérience de l'enseignement de l'informatique. Il a reçu le Premier Prix en Art Informatique du "Computers and Automation" en 1966. En 1997, il a reçu le prix d'excellence de l'Université de Breme pour son enseignement.

Il a organisé des conférences nationales et internationales sur l'infographie, le traitement des documents, la sémiotique, l'interaction humain-machine. Il a été président du Special Interest Group "informatique et société" au sein de la Société d'Informatique Allemande et a été élu membre du comité de l'association. Il est membre de Comité International de Leonardo.

Livres :

Born 16 December 1938 in Stuttgart

Aug. 1972 - today : Professor Universität Bremen

1972 - 1984 : Programming and dialog languages (Electrical Engineering Department)

1984 - today : Graphic data processing and interactive systems (Informatics Department)

1968 - 1969
Postdoctoral Fellow (NRC Canada) University of Toronto, Department of Computer Science

14 Feb. 1967
Doctoral degree Dr.rer.nat. in Mathematics, Universität Stuttgart

Current research interests include computer graphics, hypermedia, computer art, design of interactive systems, computers in education, and theory of informatics.

He began work on computer art in December 1963, and is recognized as one of those researchers who were the first to exhibit their computer art work in galleries (Nov. 1965). He had a large number of art exhibitions, both individual and group shows, during the years from 1966 through 1972. Later, he showed his work only occasionally. He is a lecturer on art topics and publishes in the area.

He has published in all of these areas (mainly in German), and has an extensive teaching record on all levels of computer science. He won the First Prize of the Computer Art Contest of "Computers and Automation" in 1966. In 1997, he was honored by the University of Bremen award for excellence in teaching.

He has organized national and international conferences on computer graphics, document processing, semiotics, and human-machine interaction. He has served as chair of a Special Interest Group on Informatics and Society within the German Gesellschaft für Informatik, and has been an elected member of the society's steering committee. He is currently a member of the international advisory board to Leonardo.

Book publications:

- F. Nake, A. Rosenfeld (eds.). Graphic Languages. Proc. of the IFIP Working Conference on Graphic Languages. Amsterdam: North-Holland Publ. Co., 1972
- F. Nake: Ästhetik als Informationsverarbeitung. Grundlagen und Anwendungen der Informatik im Bereich ästhetischer Produktion und Kritik. Wien, New York: Springer-Verlag, 1974
- F. Nake (ed.): Graphik in Dokumenten. Berlin, Heidelberg, New York: Springer-Verlag, 1986
- W. Coy, F. Nake, et al. (eds.): Sichtweisen der Informatik. Braunschweig, Wiesbaden: Vieweg, 1992
- F. Nake, D. Stoller (eds.): Algorithmus und Kunst. "Die präzisen Vergnügen". Hamburg: Sautter & Lackmann, 1993
- F. Nake (ed.): Die erträgliche Leichtigkeit der Zeichen. Ästhetik, Semiotik, Informatik. Baden-Baden: Agis-Verlag 1993
Autres publications (sélection) :

Selection from other publications :

- Frieder Nake: How far away are we from the first masterpiece of computer art? In: K. Brunnstein, E. Raubold (eds.): Information Processing 94, Proc. of the IFIP Congress 1994, Vol. II (IFIP Transactions A-52). Amsterdam: North-Holland Publ. Co. 1994. 406-413
- Frieder Nake: Human-computer interaction: signs and signals interfacing. Languages of Design 2 (1994) 193-205
- Peter Bøgh Andersen, Mihai Nadin, Frieder Nake (eds.): Informatics and Semiotics. Dagstuhl-Seminar-Report 135, Wadern: IBFI Schloß Dagstuhl 1996
- Frieder Nake: Der semiotische Charakter der informatischen Gegenstände. In: U. Bayer, K. Gfesser, J. Hansen (Hrsg.): signum um signum. Elisabeth Walther-Bense zu Ehren. Semiosis Heft 85-90 (1997) 24-35
- Frieder Nake: Art in the time of the artificial (Editorial).Leonardo 31 (1998) 163-64
- Frieder Nake: Auf dem Jahrmarkt. On the fun fair. formdiskurs 6,1 (1999) 72-74

Richard Clar

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Richard Clar is a Southern California Space Artist now based in Paris. He is the Director of Art Technologies, Los Angeles/Paris. An early pioneer of art-in-space, Richard began interdisciplinary projects in 1982 with the design of a NASA approved art payload for the U.S. Space Shuttle. In 1995, in collaboration with the Naval Research Laboratory, he created a constellation sculpture in sun-synchronous orbit using 297 orbital debris objects. His focus on the creation of art-in-space utilizes data and processes related to the various facets of space. Subjects include the Search for Extra Terrestrial Intelligence (SETI), Orbital Debris, issues of War, and aspects related to Water. Richard's work seeks to engage a broad audience from varied cultural backgrounds. Currently, he is the Secretary of the International Academy of Astronautics Subcommittee on Art and Literature. He has served on the Graphic Arts Council Executive Board of the Los Angeles County Museum of Art.

Arthur Woods

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Arthur Woods is a space artist and cultural entrepreneur. He spent his youth living near the Kennedy space center in Florida where he witnessed the beginning of the American space program and where he later worked during the Apollo program. In 1970 he graduated from Mercer University in Macon, Georgia, USA with studies in psychology, literature and art. After beginning his career as an artist in California, he settled in Switzerland in 1974. In the mid-eighties he was one of several artists around the world who proposed to create art works in the environment of outer space. His Orbiting Unification Ring Satellite (OURS) project to put "a circle in the sky" to celebrate the new millennium with a large orbital sculpture led to the manufacture of a prototype inflatable space sculpture (OUR-SPS) built in 1990 by NPO Energia in the Soviet Union and later to the realization of two art-in-space projects flown on the Mir space station: the spaceflight of his Cosmic Dancer Sculpture in 1993 and "Ars Ad Astra: the 1st Art Exhibition in Earth Orbit" in cooperation with the European Space Agency (ESA) on its EuroMir95 mission. He is currently a co-developer of the online research project: ITSF - Innovative Technologies in Science Fiction for Space Applications initiated by ESA. He is founder and president the OURS Foundation - a non-profit cultural and astronautical organization and is founder and CEO of Swissart GmbH an Internet company that develops and maintains "swissart.net" - Switzerland's art portal for the contemporary arts. He is a corresponding member of the International Academy of Astronautics (IAA), a Fellow of the International Association of Astronomical Artists (FIAAA) and a guest lecturer at the International Space University (ISU).

Nina Czegledy

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Nina Czegledy, artiste, commissaire d'exposition et auteure en art des nouveaux médias travaille sur des projets collaboratifs internationaux dans le domaine art, science et technologie. Elle a créé des œuvres numériques et obtenu divers prix. Czegledy a conduit et participé dans de nombreux workshops, forums et festivals dans le monde entier. Elle a participé à de nombreuses conférences qui ont donné lieu à des publications dans des ouvrages et des revues. "What will you do to cool the earth?", un projet d'art public en collaboration avec Greg Judelman et Daniel Barber, commission de la Ville de Toronto en 2007 a été présenté au Canada et en Nouvelle Zélande. "Aurora Feast", élément d'art public de la séries "Aurora", développé par une équipe internationale, a été créé à Heureka, Centre Finlandais pour la Science en 2006 et également exposé à la Galerie Govett Brewster, Nouvelle Zélande et au Festival Waves, Lettonie la même année. Czegledy a exposé avec le groupe ICOLS en Australie et aux Etats-Unis (2004-2005) et avec le Collectif Girls & Guns en Europe (2005).
Les projets Résonance, le Corps Electromagnétique, Corps numériques spectacles virtuels et Aurora mettent l'accent sur le changement de la perception de l'environnement et du corps humain et furent présentés dans des événements interntionaux en ligne et hors ligne. Points of entry, première collaboration d'art numérique entre des Canadiens, Australiens et Néo-Zélandais fut initié par Czegledy qui organisa plus de 35 programmes d'art vidéo et numériques présentés dans plus de 30 pays.
Présidente de Critical Media, Institut de la Connaissance basé au Canada, elle a été la commissaire de circuit4.ca, une base de données sur la culture numérique soutenue par le Réseau Canadien pour l'Héritage Culturel.
Czegledy est Senior Fellow au KMDI, Université de Toronto, Professeur associée à l'Université de Concordia à Montréal, Membre honoraire de l'Université de Design Moholy-Nagy de Budapest, membre du Conseil de Increate.Org en Nouvelle Zélande, membre du réseau sur l'art spatial de Leonardo, co-présidente du Leonardo Education Forum (LEF) et présidente ex-officio d'ISEA. En 2009, elle rejoint le Comité de Direction de Leonardo/Isast et le Conseil Scientifique de Leonardo/Olats.

Nina Czegledy, media artist, curator and writer works internationally on collaborative art & science & technology projects. She has produced time based and digital works, won awards for her artwork, exhibited widely. Czegledy has lead and participated in workshops, forums and festivals worldwide. Her academic lectures lead to numerous publications in books and journals. "What will you do to cool the earth?" a public art project in collaboration with Greg Judelman and Daniel Barber was commissioned by the City of Toronto in 2007 and presented both in Canada and New Zealand. "Aurora Feast" the Public Art element of the "Aurora" series, -developed by an international team- premiered at Heureka the Finnish Science Centre (2006), also shown at the Govett Brewster Gallery, New Zealand (2006), Waves Festival, Latvia (2006). Czegledy exhibited with the ICOLS group in Australia, the US (2004-2005), with the Girls & Guns collective's in Europe (2005). Resonance, the Electromagnetic Bodies Project, Digitized Bodies Virtual Spectacles and the Aurora projects focus on the changing perception of the environment and the human body and are presented via on-line and on-site events internationally. Points of Entry the first Canadian/Australian/New Zealand digital art collaboration was conceptualized by Czegledy, who curated over 35 digital art and video programs presented in more than 30 countries. President of Critical Media a Canadian based Knowledge Institute, she curated circuit4.ca digital culture database supported by Canadian Heritage Network. Czegledy, is a Senior Fellow, KMDI, University of Toronto, Associate Adjunct Professor Concordia University, Montreal, Honorary Fellow, Moholy Nagy University of Design, Budapest, executive board member of Increate.Org, New Zealand, member of the international space art network, co-chair of the Leonardo Education Forum (LEF) and ex-officio chair of ISEA.

Anne Nigten

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Anne Nigten is the manager of V2_Lab, the aRt&D department of V2_Organization and content manager of the European Network for Cyber ART (EncART). She is lecturing on research and development in the interdisciplinary field from an art perspective. She has been working as an independent media artist, and simultaneously fulfilled several management jobs for the media art sector in the Netherlands. Besides this she has practiced several more technical oriented functions.

url : www.v2.nl & www.v2.nl/V2_Lab/index.html

Doug Vackoch

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As the SETI Institute's resident social scientist, Douglas Vakoch leads that organization's work in composing interstellar messages that may some day be sent in reply to a signal from extraterrestrials. His current message-making project describes the evolution of human behavior and morality, with an emphasis on altruism.

In addition to being a clinical psychologist, Doug has formal training in comparative religion as well as the history and philosophy of science. He applies insights from these disciplines to SETI by showing that in the same way that theologians, philosophers, and psychotherapists can expand their views by becoming more open to alternative perspectives, so too might humankind as a whole expand its worldview by receiving messages from extraterrestrials and by composing reply messages.

Nicola Triscott

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Nicola Triscott is the founder and director of The Arts Catalyst, the UK-based science-art agency (http://www.artscatalyst.org). Within its space programme, the Arts Catalyst organises the annual UK space art forum, artistic research visits to the Yuri Gagarin Cosmonaut Training Centre, Star City, Russia, including 'zero gravity' flights, in collaboration with Projekt Atol, Slovenia, initiates and develops collaborations between artists and scientists interested in space research and the qualities of zero gravity, including a collaboration between Imperial College Biodynamics Group and microgravity dance researcher Kitsou Dubois with the European Space Agency, and is a founder member of the MIR (Microgravity Interdisciplinary Research) consortium.

Garry L. Harwood

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Garry L. Harwood was born in 1959 in London, England, where he still lives.
He initially studied for a career as a marine biologist and physical oceanographer, but following two decades as a gemmologist he returned to his first love to forge a new path as an artist. He has a particular interest in the artists' role as a communicator of scientific ideas to the general public. His work has appeared in magazines and on television, while he has exhibited in Chile and the USA, in the UK with the Royal Society of Marine Artists, and in Spain with the International Association of Astronomical Artists.

Julien Knebusch

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Julien Knebusch est né le 10/09/1975 à Munich (Allemagne) et vit actuellement à Paris. Il a obtenu un DEA d' " Histoire et Civilisations " à l'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS) et un DESS en gestion des institutions culturelles à l'université Paris-IX Dauphine. Il est en ce moment chef de projet pour Leonardo/OLATS pour le programme " Fondements Culturels de la Mondialisation " (www.olats.org).

Julien Knebusch was born the 10/09/1975 in Munich (Germany) and lives now in Paris. He obtained a Master's degree in history and politics (Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales) and also in cultural management (University Paris-IX-Dauphine). He is currently project leader at Leonardo/OLATS (www.olats.org) for the editorial program "Fondements Culturels de la Mondialisation" (Cultural Roots of Globalization).

Ramuntcho Matta

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Artiste, directeur du Bureau du Doute à l'Ensci, il a travaillé, entre autres, avec Don Cherry, Brion Gysin, John Cage, Chris Marker, Robert Wilson. En tant que compositeur il a réalisé 23 CD solo et a collaboré à une vingtaine d'autres disques. Il est habilleur sonore et consultant en arborescence émotionnelle. Il a exposé ses travaux multimediums à Paris, New York, Londres, Madrid, Barcelone, Tokyo, Rome...

 

Jean-Paul Longavesne

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Jean-Paul Longavesne est né en France. Il vit en France et au Québec. Il est professeur à l'Université de Paris XI et à l'Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (ENSAD) où il est responsable du département Mode et Vêtement, il est le directeur du Groupe de Recherche en Informatique Picturale (GRIP) et membre du comité de l'Association Internationale de la Couleur (AIC).

En tant qu'artiste dans le domaine des installations et de la performance, il a été un pionnier dans le développement et l'utilisation créatice d'une machine à peindre sur le net. Il a participé à de nombreuses expositions au Canada, en Europe et aux Etats-Unis. Sa dernière publication électronique, "L'esthétique et la réthorique des machines à l'interface entre les arts et la technologie est disponible à http://crossings.tcd.ie/issues/1.2/Longavesne/.

Jean-Paul Longavesne was born in France and lives in France and Québec. He is currently working as Professor at the University Paris XI and at the National School of Decoratives Art (ENSAD) where he is responsible for the Fashion and Clothing Department, Director of the Painting datas Research Group (GRIP) and Board Member of the International Colour Association (AIC).

As an installation and performance artist, he has pioneered the development and creative use of an artist's personal painting machine on the net and has exhibited artworks at a number of shows in Canada, Europe and USA. His latest electronic publication "The Aesthetics and Rhetoric of the Technological Arts Interface Machines" (see http://crossings.tcd.ie/issues/1.2/Longavesne/ ).

Jean-Daniel Gardère

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Chef des Services Economiques et Financiers Régionaux pour le Benelux, basé à Bruxelles, à compter de l'été 2003.

Directeur Général du Centre Français du Commerce Extérieur du 6 janvier 1998 au 7 janvier 2003.

Ministre-Conseiller pour les Affaires Economiques et Commerciales à l'Ambassade de France à Washington et Chef des Services d'Expansion Economique Français aux Etats-Unis de juillet 1992 à septembre 1997.

Inspecteur Général des Postes d'Expansion Economique à l'étranger de mai 1991 à juillet 1992.

Ministre Conseiller pour les affaires Economiques et Commerciales à l'Ambassade de France à Rome de janvier 1988 à avril 1991.

Directeur Général du Centre Français du Commerce Extérieur de mai 1984 à décembre 1987.

Directeur du Comité Français des Manifestations Economiques à l'Etranger et des Moyens de Promotion du CFCE de 1976 à 1983.

Conseiller Commercial en Iran de 1973 à 1975, Directeur Recherche et Développement des Editions Armand COLIN (1971-1973), Attaché Commercial au Brésil de 1969 à 1971. Attaché commercial à la DREE : affaires multilatérales de 1968 à 1969.

Recherches et publications variées sur la mondialisation et le développement, l'intelligence économique, l'économie de l'information et les diplomaties d'influence, les risques et la responsabilité éthique et sociétale des entreprises, les économies américaine et italienne.

Diplômé de l' I.E.P. de Paris (1963) et de l' ENA (1968). Etudes de droit et sociologie.

  • Officier du Mérite - Chevalier de la Légion d'Honneur.
  • Trois enfants.
  • Plongée - Randonnée - Littérature - Science fiction - Cinéma.
  • Director of the Regional Economical and Financial Services for Benelux, based in Bruxelles, from Summer 2003.

    CEO of the French Export Development Agency (CFCE) from January 6th 1998 to January 7th 2003.

    Minister for Economic Affairs and head of the French Trade Commissions at the French Embassy in Washington and Director general of the Foreign

    Trade Fairs French Board in the USA from July 1992 to September 1997. Chief Auditor for the French Trade Commissions abroad from May 1991 to July 1992.

    Minister for Economic Affairs and head of the French Trade Commissions at the French Embassy in Rome from January 1988 to April 1991.

    CEO of the French Export Development Agency (CFCE) from May 1984 to December 1987.

    Director general of the Foreign Trade Fairs French Board and of the promotional services of the CFCE from 1976 to 1983.

    French Economic Counsellor in Iran from 1973 to 1975, Strategy and Development Director of a publishing company (A. Colin, 1971-1973), Commercial Attaché in Brazil from 1969 to 1971. Commercial Attaché at the DREE, multilateral affairs from 1968 to 1969.

    Numerous researches and publications about globalization and development, the economy of information and diplomatical influences, ethical and social risks and responsabilities of corporations, the American and Italian economies.

    Studies in law and sociology ; Master in Political Sciences ( I.E.P,.Paris , 1962 ) ; French National School of Administration ( E.N.A., 1968 ).

  • Officier du Mérite - Chevalier de la Légion d'Honneur.
  • Three children
  • Scubadiving - Trekking - Literature - Science fiction - Cinema
  • Christine Maxwell

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    Aujourd'hui, Christine Maxwell est Senior Partner à l'Institut de Simulation Scientifique (ISS), à Monterey, Californie. L'Institut fournit des services de simulations informatiques pour l'avancement de la science et de l'ingénierie. Elle est aussi Research Associate à Carnegie Mellon University - Ouest à l'ISRI, l'Institut pour la Recherche Logicielle Internationale, School of Computer Science, Californie.

    C. Maxwell a co-fondé le guide en ligne Magellan en 1993, un des premiers moteur de recherches avec un réel succès et un réel guide international des sites web sur Internet.

    Elle a été l'éditrice et la créatrice visionnaire du Groupe McKinley, propriétaires du guide en ligne Magellan, qui fut vendu à Excite en 1996.

    Elle a été également membre du Conseil d'Administration du Santa Fe Institute de 1990 à 1996 et au Conseil de l'Internet Society de 1997 à juin 2002. Elle a été Présidente de l'Internet Societal Task Force (ISTF). Depuis 1985, elle est membre du Conseil d'Administration de Leonardo. Elle est par ailleurs au Conseil scientifique de Leonardo.

    En 1997, elle a fondé Chiliad Publishing et est membre du Conseil des directeurs depuis (http://www.chiliad.com). Chiliad est une entreprise technologique, produisant de la recherche textuelle inférentielle, en langue naturelle, et des logiciels de recherche de connaissance, principalement pour la sécurité et les grandes entreprises.

    Pour une biographie complète, voir : http://www.christinesworld.com/cmaxwell_bio.html

    Today Christine is a Senior Partner at the Institute of Scientific Simulation (ISS), in Monterey, California. The Institute is a provider of computer simulation services for the advancement of science and engineering. She is also a Research Associate at Carnegie Mellon University - West at ISRI: the Institute for Software Research International, School of Computer Science, California.

    Christine was a co-founder of the Magellan online directory in 1993, one of the first most successful, search engines and truly international directory sites on the Internet.

    She was the publisher and creative visionary behind the McKinley Group, owners of the Magellan online directory, which was sold to Excite in 1996.

    She was also member of the Board of Trustees of the Santa Fe Insitute from 1990 -1996 and on the Board of the Internet Society from 1997 to June 2002. She also held the position of Chairman of the Internet Societal Task Force, (ISTF). From 1985 Christine was on the Board of Leonardo. She has been on the Leonardo advisory board.

    In 1997 she founded Chiliad Publishing and is a Member of Board of Directors today (http://www.chiliad.com). Chiliad is a technology company, producing text-mining and inference-based, natural language, knowledge discovery software primarily for 'Homeland Security' and large enterprises.

    For a full biography see: http://www.christinesworld.com/cmaxwell_bio.html

    Mark Beam

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    Mark Beam is President of Creative Disturbance, a global R&D network dedicated to advances in human-computer interface. He is involved in many projects in the Art, Science and Technology field and frequently writes and speaks on the cultural impact of new media. He also co-founded CollectiveIntelligence.net, a network dedicated to increasing the flow of capital to the social capital marketplace.

    Mark Beam has had leading roles for a wide range of organizations, from senior Wall Street executive and investment banker to executive producer and entrepreneur. From 1983 to 1994, Mark was a financial securities executive and portfolio manager for three of the largest banks in the world in Chicago, Los Angeles and New York. Mark received a Bachelors Degree in Business, a JD and MBA from Creighton University in Omaha, Nebraska. He is currently living and working from Oaxaca Mexico. For more information see http://www.beaming.com.

    Steve Dietz

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    Steve Dietz is former Curator of New Media at the Walker Art Center in Minneapolis, Minnesota, USA. He founded their New Media Initiatives department in 1996 and was responsible for programming the online space Gallery 9.

    Dietz has organized and curated numerous new media exhibitions, including 'Beyond Interface: net art and Art on the Net' (1998); 'Shock of the View: Artists, Audiences, and Museums in the Digital Age' (1999); 'Digital Documentary: The Need to Know and the Urge to Show' (1999); 'Cybermuseology for the Museo de Monterrey' (1999); 'Art Entertainment Network' (2000); 'Outsourcing Control? The Audience As Artist for the Open Source Lounge' at [EMAIL PROTECTED] (2000); 'Telematic Connections: The Virtual Embrace' (2001-02), a nationally traveling exhibition; 'Open_Source_Art_Hack' (2002), with Jenny Marketou, at the New Museum, New York City; 'Translocations' (2003), part of 'How Latitudes Become Forms' at the Walker Art Center; and 'Pretty Good Access' (2004), with Anthony Kiendl and Sarah Cook, Walter Philips Gallery, Banff Center for the Arts.

    He speaks and writes extensively about new media, and his interviews and writings have appeared in Parkett, Artforum, Flash Art, Design Quarterly, Spectra, Afterimage, Art in America, and Museum News. Prior to working for the Walker Art Center, Dietz was founding Chief of Publications and New Media Initiatives at the Smithsonian American Art Museum and editor of the scholarly journal, American Art.

    Yukiko Shikata

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    Media art curator & critic based in Tokyo. After working as co-curator of Canon ARTLAB(1990-2001), currently an associate curator of Mori Art Museum(MAM) and a specially-assigned professor at Tokyo Zokei University, visiting professor of Kyoto University of Art and Design, and lecturer at some universities in Japan. She has curated many interactive arts and net art projects, and her research focuses on the new relations between art, technology, culture and society by merging theory and practice.

    Marina Grzinic

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    Prof. Dr Marina Grzinic lives in Ljubljana, Slovenia.
    She works as researcher at the Institute of Philosophy at the ZRC SAZU (Scientific and Research Center of the Slovenian Academy of Science and Art) in Ljubljana. She is Professor at the Academy of Fine Arts in Vienna. She also works as a freelance media theorist, art critic and curator. Marina Grzinic has been involved with video art since 1982. In collaboration with Aina Smid she has produced more than 30 video art projects, a short film, numerous video and media installations, Internet websites and an interactive CD-ROM (ZKM, Karlsruhe, Germany). During the 1997-98 academic year, she held the Postdoctoral Fellowship for Research of the Japan Society for the Advancement of Science in Tokyo. She was based at the Tokyo Institute of Polytechnics, she worked and research at
    Prof. Machiko Kusahara’s Media Lab. Grzinic took part in the Apex Art Residency Program, New York, April 2001. Presently she is the co-curator/advisor of the Kyoto Biennale 2003, active within the director team of the Kyoto Biennale, lead by the Director of the Biennale, Prof. Hiroshi Yoshioka.

    Jeanne Lambert-Cabrejo

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    Née en 1950. Responsable de la médiathèque de l'Ensba/Ecole Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris. Etudes d'histoire de l'art (Ecole du Louvre, Licence Paris1) et d'histoire (niveau DEA).

    Collaboration à différentes publications de l'Ensba : Responsabilité partagée dans l'élaboration du livre " Groupes mouvements tendances de l'art contemporain depuis 1945 " (avec rédaction de six notices de mouvements), 2001 ; coordination éditoriale de " Connexions : art, réseaux, media ", 2002.

    Participation à des conférences : Athènes, juin 1998 dans le colloque international sur les bibliothèques d'art organisé par l'Ecole d'art d'Athènes: Spécificités de l'art contemporain en bibliothèque : le cas de la médiathèque de l'Ensba ; intervention à Vassivière sur les sites internet d'art contemporain, à l'Université d'été organisée par la FFCB et le ministère de la Culture, août 1999 ; participation à la préparation du congrès des bibliothèques d'art à Bordeaux, 2001-2002 ; représentation de l'ABF aux réunions du CIPAC, 2004.

    Publication d'articles : " Art contemporain : politique d'acquisition ".- Bulletin des bibliothèques de France, 1999 n°2, pp. 57-62 ; " Presser le pas, régler sa marche sur la marche du temps ".- Bulletin d'informations de l'ABF, n°186, 1er trimestre 2000, pp.126-129 ; " Plate-forme pour la documentation dans les écoles d'art ". Bulletin de l'ABF n°5/6, décembre 2002

    Born in 1950. Head of the Mediatheque of the National School of Fine Arts (Ensba) in Paris.

    Studied art history (Ecole du Louvre, Paris I University) and history.

    Participated in various publications of Ensba: co-coordination of the book " Groupes mouvements tendances de l'art contemporain depuis 1945 " (writting of 6 notices for this book), 2001 ; editorial coordination of the book " Connexions : art, réseaux, media ", 2002.

    Participation in conferences: Athens, June 1998, international symposium on art librairies organised by the Athen Art School, "Contemporary art specificities in librairies, the case of the Ensba Mediatheque" ; communication in Vassivière about Contemporary Art Internet Sites during the Summer University organised by the FFCB and the Ministry of Culture, August 1999 ; participation in the organisation of the Art Librairies Congress in Bordeaux, 2001-2002 ; representant of the ABF to the CIPAC meetings, 2004.

    Articles : " Art contemporain : politique d'acquisition ".- Bulletin des bibliothèques de France, 1999 n°2, pp. 57-62 ; " Presser le pas, régler sa marche sur la marche du temps ".- Bulletin d'informations de l'ABF, n°186, 1er trimestre 2000, pp.126-129 ; " Plate-forme pour la documentation dans les écoles d'art ". Bulletin de l'ABF n°5/6, décembre 2002

    Jacques Mandelbrojt

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    Peintre et physicien théoricien né en 1929. Premières peintures à l'huile en1943. Depuis 1954 il a eu 30 expositions individuelles tant en France que sur le plan international, et a participé à 20 expositions de groupe nationales et internationales. Agrégé de mathématiques et Docteur es Sciences physiques, il a été professeur de physique à l'Université de Provence, et a créé en 1970 et dirigé jusqu'en 1973 le département d'Arts Plastiques de l'U.E.R. de Luminy qui sera plus tard transféré à Aix-en-Provence. Membre du comité de rédaction de la revue internationale Leonardo depuis 1970. Sa double expérience de peintre et de physicien théoricien l'a amené à publier outre 25 articles et notes de physique théorique, plus de 30 articles notamment dans Leonardo, sur la comparaison de la création-découverte artistique et scientifique ainsi que deux livres sur ce thème, notamment Les cheveux de la réalité aux Editions Alliage en 1991.

    Il a dirigé avec Jack Ox une section spéciale de Leonardo " Intersenses-Synesthesia "

    Site web : http://www.mandelbrojt.com

    French artist and theoretical physicist born in 1929. First oil paintings in 1943 in Houston, Texas. Since 1954 he has had 30 national and international personal exhibitions and his paintings have featured in 20 national and international group exhibitions. Formerly professor of physics at the University of Provence, he also founded and directed the University Department of Visual Arts at Luminy (1970-1973). Member of Leonardo Editorial Board since 1970. Member of the MIM (Laboratory of Music and Computer Sciences of Marseille) since 1989.
    After having published 25 theoretical physics articles, his dual experience as artist and theoretical physicist has led i to publish over 30 articles, particularly in Leonardo, and two books on the comparision of the creation-discovery processes in art and sciences

    He also directed with Jack Ox a special section of Leonardo on "Intersenses-Synesthesia".

    Web site : http://www.mandelbrojt.com

    Andrea Polli

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    Andrea Polli, vit et travaille à New York. Elle est professeur associée en Arts des nouveaux médias (Integrated Media Arts) au Département de Film et Médias, au Hunter College de New York. Sa création artistique en art des nouveaux médias explore les systèmes globaux et l'expérience humaine. Elle collabore souvent avec des scientifiques spécialistes du climat et des phénomènes atmosphériques.

    Parmi ses travaux récents : un ensemble de projets liés à la sonification et la visualisation de données climatiques arctiques et de la qualité de l'air présentés à Central Park, New York.

    Site web : http://www.andreapolli.com/

    Andrea Polli, artist working and living in New York, is Associate Professor of Integrated Media Arts, The Department of Film and Media, Hunter College, New York, USA.

    Andrea Polli's electronic media works explore global systems and human experience. She often collaborates with atmospheric and climate scientists. Recent works include: a series of sonifications of projected climate change in Central Park and real-time multi-channel sonifications and visualizations of Arctic weather changes and urban air quality.

    Web site : http://www.andreapolli.com/

    Ramon Guardans

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    Ramon Guardans a étudié la biologie et la philosophie à l'Université de Barcelone (1970-74). Il a travaillé comme scientifique en biologie théorique et en sciences de l'environnmeent dans diverses intitutions (Mathématiques appliquées à L'Institut des Sciences Weizmann, 1974-76) ; Physique chimique à l'Université Libre de Bruxelles, 1976-88 ; Woods Hole Oceanographic Institute, 1987 ; CIEMAT, Madrid, 1987-2001. Il est actuellement conseiller auprès du Ministère de l'Environnement, Affaires rurales et maritimes à Madrid, où il travaille sur l'implémentation et l'évaluation réelle de la Convention de Stockholm des Nations-Unies sur les Polluants Organiques Persistants (http://www.pops.int).

    Il a été musicien électronique et performeur avec Etat Brut (79-83, Bruxelles), Fura dels Baus (83-86, Moia), rinos (83-aujourd'hui, Barcelone), Monica Orelly (LNME, La Havane), Maylin and Lisbet Sevila (ISA, La Havane). En 2003-06, il a développé une echolocation algorithmique avec medialabmadrid et le ZKM. En 2008, il rejoint Lovely Weather, le comité scientifique du projet Art & Climat de Leonardo, la Bienal Internacional de Arte Contemporneo BIACS3 à Séville (http://www.fundacionbiacs.com/fundacion/index.php?lan=eng) et le projet Invisible Dynamics à l'Exploratorium, San Francisco (http://www.exploratorium.com/id)

    Ramon Guardans studied biology and philosophy at the University of Barcelona (1970-74). Has been active as a scientist in theoretical biology and environmental sciences in several institutions (Applied Mathematics, Weizmann Institute of Science 74-76, Chemical Physics Universite Libre de Bruxelles 76-86, Woods Hole Oceanographic Institute 87, CIEMAT, Madrid 1987 - 2001). Currently an advisor to the Ministry of the Environment, Rural and Marine Affairs in Madrid working on the implementation and effectivemess evaluation of the UN Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutants (http://www.pops.int) .

    Has worked as electronic musician and performer with Etat Brut (79-83, Bruxelles), Fura dels Baus (83-86, Moia), rinos (83-present, Barcelona), Monica Orelly (LNME, La Habana), Maylin and Lisbet Sevila (ISA, La Habana). In 2003-06 developed algorithmic echolocation with medialabmadrid and ZKM. In 2008 is working with LovelyWeather a Leonardo Art and Climate Change Working Group, the Bienal Internacional de Arte Contemporneo BIACS3 in Sevilla (http://www.fundacionbiacs.com/fundacion/index.php?lan=eng) and the project Invisible Dynamics at the Exploratorium in SF, CA (http://www.exploratorium.com/id)

    Kara Szathmáry

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    Kara Szathmáry was born in 1946 in the Hartz Mountains of West Germany, of Hungarian parents, who immigrated to Canada in June 1951. He holds a Bachelor of Science degree in Physics and Mathematics from McMaster University (1970), and a Master of Science degree in Astrophysics from the University of Western Ontario (1972). In addition, he holds a Continuous Education Citation in Advanced Drawing and Painting from Concordia University (1982) as a student of Armand Tatossian (Royal Canadian Academy). Kara is a visual artist and a Fellow member of the International Association of Astronomical Artists (IAAA). He has also served three terms as the organization's International President of the IAAA between the years 1988-2008. He is currently Vice President of the IAAA Board of Trustees. He developed the board game, "Quantum Baseball", and has had his paintings exhibited in Moscow, as well as in Washington at the Smithsonian Institute's National Air and Space Museum in 1991. In 1995, his painting "The Vigil" became part of the electronic archive aboard the MIR Space Station. In 2005, Kara was invited to give a presentation "Visions of Space: Artists' Journey Through the Cosmos" at the Hungarian National Academy of Science, Budapest Hungary, on the astronomical art (space art) of the IAAA during the "Impact of Space Activities Upon Society" International Conference.

       



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